“Llenguatges prohibits”; El IED presenta en el Museu de l’Art Prohibit tres projectes finals de tesis sobre formes de repressió.

07 juny 2024 | Notícies

El 5 de juny a la tarda, el Museu de l’Art Prohibit va acollir docents, familiars i col·legues de tres estudiants del curs de Disseny Gràfic de l’Institut Europeu de Disseny en una exposició dels seus projectes finals de tesis.

L’esdeveniment va començar amb una visita guiada particular a un comitè del IED a la nostra col·lecció, liderada per la directora del museu, Rosa Rodrigo. Després de la gira, la Casa Garriga Nogués va obrir les seves portes per a rebre més de 100 convidats interessats en els projectes d’Irene Fuente, Laura Valdez i Su Bin Shin. Les joves artistes, de nacionalitats diferents, van presentar treballs voltejats a diferents formes de repressió.

En Camins de Resistència, Irene Fuente comenta els efectes de la guerra civil espanyola i sobretot la truculenta oposició dictatorial Franquista a uns certs grups ciutadans en un ampli procés investigativo personal que va donar pas a una exposició voltejada a aquells com Ramiro Fuente Ochoa (el seu avi) que lluitessin per la igualtat social en aquells dies. El catàleg, que inclou l’ús, per exemple, de la tipografia Casagrande antifeixista, recorre els moments mes importants de la història del seu antecessor amb un format inspirat en els periòdics de l’època.

Amb Wasiy: Echoes of Inca symbols (Wasiy: Ressons de símbols Inca en Català), la peruana Laura Valdez presenta el seu llibre de jocs pautats en representacions Inques com a crítica a la colonització espanyola que va buscar extirpar idolatries natives en aquell moment. La paraula “Wasiy”, que significa casa en quítxua (idioma Inca), va ser utilitzada per a simbolitzar la història d’un lloc que va ser llar per a tants pobles i que ara encarna un exemplar amb activitats en nivells que testen el coneixement del jugador amb símbols dels nadius per a instigar la reflexió sobre el que es considera la identitat peruana.

Per fi, l’artista Su Bin Shin va parlar de la censura a la Corea (abans de la seva divisió en dos nous països) per l’imperi japones. La colonització, que va començar em 1910 i va durar 35 anys, va servir de context per a l’elaboració de quatre formats de materials inspirats en la censura nipona que seran destinats a estudiants d’història com a font d’informació del període.

Sobre la col·laboració entre el IED i el Museu, Fuente va comentar: “Li estic molt agraïda al Museu de l’Art Prohibit per haver-me obert les seves portes i donar-me l’oportunitat de mostrar el meu treball, per a visibilitzar la vida d’aquells que ja no estan amb nosaltres, però que van lluitar per un futur millor”.

Finalment, la tarda va acabar amb una agradable reunió a la terrassa del Prohibit amb presència de tots els participants amb menjars i begudes celebrant la reeixida presentació.

Pot seguir la conversa sencera a través del canal de Youtube del Museu de l’Art Prohibit: