“Ocaña va posar la cara”, Jordi Mayoral

15 maig 2024 | Notícies

Dilluns passat, 13 de maig, el galerista Jordi Mayoral; l’artista i amic personal d’Ocaña, Nazario i el crític d’art Pedro G. Romero van celebrar la memòria i la petjada de José Pérez Ocaña en una conversa que va durar poc més d’una hora en el Museu de l’Art Prohibit.

La conversa, mediada per Mayoral, va repassar temes com el virtuosisme d’Ocaña en l’espai públic, les seves pintures, la seva vena performativa i la seva transgressió, però també va revelar molt del seu caràcter personal amb comentaris de Nazario sobre la vida privada de l’artista en el seu pis en la Plaça Real, a Barcelona, per exemple.

Contrastant amb les anècdotes i records de Nazario, Pedro G. Romero oferia rotundes i contundents reflexions sobre la importància d’Ocaña per a l’escenari artístic de Barcelona, les seves aportacions per al moviment underground en aquella època (junt de Nazario), la seva interpretació del que per a ell era militància bé com la seva “dissidència sexual” com va definir Romero. Mes allà de tractar de l’obra de l’artista nascut a Cantillana, Pedro també va meditar sobre la infravaloració de la crítica dels anys 70 i 80 respecte a la seva real magnitud. “Quan parlàvem de l’estat de l’art, parlàvem del que passava a Nova York.”, va dir Romero.

No obstant això, el punt culminant de la nit va ser la descripció detallada per part de Nazario sobre la seva estada a presó junt d’Ocaña. Des de l’aclariment que no buscaven provocar a ningú aquell 24 de juliol de 1978 fins a les evocacions de diferents moments a la presó, el dibuixant ens va brindar amb un punt de vista únic sobre aquest inigualable moment de la història com la revolta de ciutadans partidaris de tots dos en el mític Cafè de l’Opera mentre eren detinguts.

Finalment, l’èxit de la xerrada va ser comprovat amb la presència d’una audiència veritablement emocionada amb la discussió. Com va argumentar Jordi Mayoral, l’esdeveniment va ser “un homenatge que no s’ha convertit en un mausoleu ni li va convertir en una figura morta sinó a l’inrevés”.

Pot seguir la conversa sencera a través del canal de Youtube del Museu de l’Art Prohibit: