Jani Leinonen al Museu de l’Art Prohibit

29 gen. 2024 | Notícies

L’artista finlandès es retroba amb la seva obra més polèmica i referma el seu compromís crític amb la societat de consum

Jani Leinonen (Hyvinkää, 1978) és un artista finlandès que qüestiona els hàbits consumistes del capitalisme amb la seva obra. Una de les seves peces més polèmiques, per la qual, fins i tot, ha rebut amenaces de mort, és el McJesus, que es pot veure al Museu de l’Art Prohibit.

En aquesta obra, Jani Leinonen hi representa, a mida real i crucificat, el famós pallasso de McDonald’s que es va convertir en la mascota oficial de la marca durant molts anys. El 2019, la peça va formar part de la mostra col·lectiva Sacred Goods (Béns Sagrats) al Haifa Museum of Art. Els artistes presents a l’exposició utilitzaven símbols religiosos per criticar la invasió de la cultura de consum i, també, per denunciar com les religions se serveixen dels valors consumistes.

Del conjunt de la mostra, la peça de Leinonen va ser especialment rebutjada per la comunitat cristiana de Haifa que la va titllar d’irresponsable i provocadora.

Hi va haver diverses manifestacions per reclamar-ne la seva retirada, fins al punt que la protesta de l’11 de gener del 2019 va acabar amb tres ferits, i una dura intervenció policial. La directiva del museu va defensar en tot moment la llibertat d’expressió, però, malgrat els seus esforços, l’Ajuntament de Haifa va ordenar la retirada de l’obra.

Paradoxalment, Jani Leinonen també va demanar la retirada del McJesus. Quan es va assabentar de les protestes, es va sorprendre que l’obra estigués exposada, ja que havia demanat de no participar-hi perquè ell defensa els drets del poble palestí i dona suport al moviment Boicot, Desinversió i Sancions (BDS) contra l’Estat d’Israel i no vol que cap obra seva s’exhibeixi en aquest país.

Fidel a un estil pop molt característic, Leinonen continua sent crític amb la societat de consum. Emocionat per retrobar-se amb el McJesus, va valorar positivament el Museu de l’Art Prohibit, i va destacar «“l’ànima profunda i el missatge valent»” del museu.